Wat sponsors moeten weten over het sponsoren van de lokale voetbalclubs

Wij zien het overal, vooral tijdens het kijken naar een voetbalwedstrijd. De namen van bedrijven op de kleding van de spelers, de constant van beeld veranderende reclame bordjes rondom het veld, niet te vergeten de reclame spotjes voor, tussendoor en na de wedstrijd.

Sponsoring vinden op elk gebied is zeer moeilijk aan het worden. Als de sponsoren niet van overtuigd zijn dat er profijt uit wordt gehaald, gaat die minder interesse tonen om hun diensten te verlenen. Met die gedachten lopen wij rond. Dat betekent niet dat jouw club of vereniging aan top hoeft te zijn om in aanmerking te komen voor sponsoring. Natuurlijk zijn er ook sociale gevallen, waarbij de sponsor eigenlijk een donatie doet en er in feite niets tot heel weinig voor terug vraagt. Een andere benadering is als het team dat gesponsord wordt veel potentie toont. Sponsoring heeft tussen de twee partijen een voordelig wederzijdse profiterende relatie als doel. Voor de ene organisatie waarmee een sponsoring overeenkomst gesloten is, zoals bijvoorbeeld een lokale voetbalclub, zijn van essentiële waarde het profiteren van de geboden goederen, diensten of financiering door het bedrijf verstrekt. Het profiteren van de financier kan ook op talloze manieren. Het geïnvesteerde zal niet altijd in de vorm van kapitaal te tonen zijn. Althans, zal het niet gelijk te merken zijn. Sponsoren zien dit vaak als een groot vereiste, maar de sponsoring heeft meerdere voordelen.

Voordelen die sponsoring brengt met zich mee:

  • Gelegen aan de aanpak en de presentatie, richt de sponsor zich op het behouden van de bestaande klanten en het geleidelijk verhogen van hun bestedingen.
  • het feit dat het publiek van beide partijen de naam of namen van het bedrijf of van de sponsor ziet, wordt dat gebruikt om de naamsbekendheid op te bouwen.
  • Zo kunnen ook belangrijke ontwikkelingen en nieuwe diensten onder de aandacht worden gebracht van de klant.
  • Sponsoring van teams en evenementen geeft de sponsor positieve belichting.
  • Sponsoring is niet alleen weggelegd voor grote bedrijven. Kleine en lokale winkels, die hun status in de gemeenschap wensen te verbeteren, kunnen dit ook gebruiken als marketing tool.
  • Het kost de sponsor ook aanzienlijk minder om op zo een manier te promoten in plaats van een marketing campagne op te zetten en te bekostigen.
  • Aantonen van kennis. Als een lokaal klusbedrijf een grote club sponsort en deze werkzaamheden laat zien, kan dat voor erg veel nieuwe klanten zorgen. Dit is een voorbeeld van een lekkage in een bedrijfspand, dat is opgelost door de sponsor en dit online heeft beschreven.

Het is echter aan u om potentiële sponsors te tonen hoe een partnerschap met uw team hun bedrijf zal helpen.

Het is zeer belangrijk voor sponsoren te weten welke doelgroep die wenst te bereiken

  • Is uw doel naambekendheid te werven, dan is een goede optie uit te kijken naar mogelijkheden om het logo van het bedrijf te verspreiden.
  • Gaat het om een nieuw product dat gelanceerd zal worden, dan is het verstandig mogelijkheden te zoeken waarbij het product te zien komt. Bijvoorbeeld via reclame bordjes rondom het voetbalveld, reclame spotjes op de tv, je logo laten zien op hun website etc.
  • Om uw doelgroep te bereiken, moet u dus werken met organisaties die toegang hebben tot jouw gewenste doelgroep.
  • Als de doelgroep jongeren zijn kan het handig zijn om doormiddel van sponsoring een probleem te verduidelijken zodat ze het zelf kunnen doen. Hier lees je een goed voorbeeld.

De organisaties die in aanmerking komen voor sponsordeals dienen aan bepaalde eisen van de sponsor te voldoen. Een goed beleidsstructuur is daarom een grote vereiste. De club moet duidelijk ( in specifieke cijfers ) kunnen tonen welke middelen nodig zijn en waarvoor. Daarnaast ook in welke mate de club een toegevoegde waarde is voor die specifieke sponsor.

Door positieve ontwikkelingen en prestaties op en rondom het voetbalveld krijgt het team meer bekendheid en zo ook de sponsor. Vandaar dat er meestal gezamenlijk gewerkt wordt aan sociale programma’s, evenementen en dergelijke.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *